EK mixed relay clubteams 2018 Lissabon

In TO, Nieuws, RTC Almere

Vorige week stond TV Almere aan de start van het EK Mixed Relay voor Clubs met een juniorenteam. Ze vertrokken op woensdag 3 oktober naar Lissabon voor de wedstrijd. Ben je benieuwd hoe het ging, lees hieronder verder!

Dag 1 (woensdag)
Vorige week woensdag begon de reis naar Lissabon voor Silke en Jelmer de Wolde, Joyce Caro, Joost Friderichs, Romy Spoelder en Angelique van Tilburg voor het EK Mixed Relay voor Clubteams om half negen op Schiphol. Met zes personen, zes grote koffers en zes fietskoffers sleepten we alles door Schiphol. Helaas kon Neville Nieman niet met ons mee, omdat hij een keelontsteking had. Nadat we alles hadden ingecheckt, namen we afscheid van onze familie die mee waren om ons uit te zwaaien gingen we door De Douane. Buiten het zomerseizoen gaat het bij De Douane vrij soepel, maar we moesten nu toch nog even wachten, want ja… een schaar in je handbagage is niet zo heel handig. Nadat alles was gecheckt hebben we nog gezellig bij de Starbucks wat gedronken, en met dit leuke team mag een toren van lege Starbucks bekers natuurlijk niet ontbreken!

Eenmaal in het vliegtuig waren wij klaar om te vertrekken, enkel hadden we wat vertraging, dus in plaats van 10:55 uur vertrekken, was het ondertussen al 11:30 uur. En toen bleek dat we nog eens 40 minuten langer moesten wachten. Daar zaten we dan, in een vol vliegtuig, met nog eens 40 minuten vertraging en niet de mogelijkheid om het vliegtuig te verlaten. Uiteindelijk vertrokken we om 12:15 uur en konden we eindelijk naar Lissabon!

Eenmaal in Lissabon aangekomen stond de transfer klaar om ons naar het appartement te brengen. Alle spullen hadden we in twee busjes gestopt en gingen we met zijn allen naar het appartement. Daar aangekomen konden we alles uitladen en de gewone koffers binnen zetten. Vanwege het feit dat er geen fietsen in het appartement mochten, had de hostess verderop met een soort garage geregeld. Met zijn alle bergop, konden we boven onze fietskoffers neerzetten. Echter gaf het ons toch niet zo’n prettig gevoel, de fietsen stonden ver bij ons vandaan en over de veiligheid hadden wij zo onze vraagtekens. Na wat overleg met de hostess heeft zij een kast onder ons appartement vrijgemaakt, zodat we daar alles konden neerzetten wat ons een stuk beter gevoel gaf. De fietskoffers konden dus weer mee naar beneden. In het appartement mochten we de fietsen dus ook niet in elkaar zetten, dit moest buiten gebeuren. De helft ging hun fiets in elkaar zetten, terwijl de overige drie boodschappen gingen doen voor het avondeten. Hierna draaiden we de rollen om en gingen de drie die boodschappen gedaan hadden, de fiets in elkaar zetten terwijl de anderen alvast begonnen met koken.

Na het avondeten zijn we nog met zijn alle de buurt een beetje gaan verkennen en hebben we nog leuke avondwandeling gemaakt. Een mooie afsluiting van een lange en vermoeiende dag.

Dag 2 (donderdag)
Donderdag was onze eerste echte dag in Lissabon. Rond een uur of half negen was iedereen wakker en we kwamen op het idee om een kort ochtendloopje te doen. Rond 9 uur stapten we ons appartement uit en zijn we zo’n 2,5 kilometer naar beneden naar het centrum gelopen. Daar hebben we even wat foto’s gemaakt, rondgekeken en zijn we weer terug gelopen. We hadden een tip gekregen voor waar we een lekker ontbijt zouden kunnen halen, en dit zat op slechts 500m van ons appartement. Op de terugweg van het hardlopen zijn we daar dus langs gegaan en hebben we brood voor het ontbijt en de lunch gehaald. Terug in het appartement hebben we gezellig met zijn allen op het mooie terras ontbeten.

Om een uur of half één zijn we op de fiets gestapt om naar de startlocatie te gaan om deze alvast even te verkennen. Lissabon is helaas niet zo’n fietsland als dat Nederland is, dus een groot deel van het fietsen ging over slechte wegen die uit allemaal kleine straatkeien bestonden. Langs de rivier de Taag lag gelukkig wel een soort van fietspad, waar we overheen gefietst hebben. Onderweg hebben we erg mooie panden, musea en bezienswaardigheden gezien, het was de moeite dus zeker wel waard. Bij de startlocatie waren ze net begonnen met opbouwen, maar we hadden al een goede indicatie van hoe de parkoersen zouden lopen. Om ongeveer half drie waren we weer terug en hebben we geluncht. Na de lunch hadden we even wat tijd voor ons zelf om bijvoorbeeld huiswerk te maken.

’s Avonds hebben we weer lekker buiten op het terras gegeten. Eenmaal binnen hebben we een aantal zaken rondom de wedstrijd doorgenomen, zoals het bepalen van de startvolgorde. Na 23 uur was het stil en lag iedereen heerlijk te slapen.

Dag 3 (vrijdag)
De dag voor de wedstrijd is het altijd tijd voor de parcoursverkenning. Door het wijzigen van de startlocatie zijn wij met de transfer vanuit de organisatie naar de nieuwe startlocatie gebracht. Hier was de mogelijkheid om het zwem en fietsparcours te verkennen. Als eerste was het tijd om te gaan zwemmen! Het zwemmen was in zee dus, al snel kwamen wij de kwallen tegen…. Na twee rondjes gezwommen te hebben en wat starts geoefend te hebben, konden wij ons rustig omkleden om daarna te gaan fietsen. Het parcours bestond uit een heen en weer stuk van in totaal 7 km. Wat niet kan ontbreken is natuurlijk de briefing. Helaas sloot deze niet aan op de verkenning en was het qua vervoer niet handig om tussendoor heen en weer naar het appartement te gaan. Na lang wachten konden wij uiteindelijk toch naar de briefing en zat de dag er bijna op. Na de briefing zijn we weer met zijn allen op de fiets terug gegaan naar het appartement. Hier hebben we nog een goede maaltijd gegeten, die we in de ochtend al hadden voorbereid. Lekker pasta om de volgende dag op te kunnen knallen!

Dag 4 (zaterdag)Op zaterdag was het zover: de dag van de wedstrijd. Nadat we rustig hadden ontbeten, onze haren hadden ingevlochten (de dames dan) en onze spullen hadden gepakt, vertrokken we rond half elf naar de start. Hier aangekomen konden we ons meteen aanmelden, waarbij foto’s werden gemaakt van onze teampakjes en onze startnummers werden gecheckt. Daarna konden we doorlopen naar de wisselzone, waar we onze spullen konden klaarzetten en de looproutes door de wissel goed hebben bekeken. Vervolgens volgde er een goede warming-up en daarachter gevolgd de line-up, waarbij ieder team werd voorgesteld en de starter een plekje op het strand kon uitkiezen. Voor ons was dat Silke, die een plek aan de linkerkant koos. Al snel volgde het startschot en rende iedereen het water in, op weg naar de eerste boei. Na zo’n 250 meter zwemmen kwam Silke als derde uit het water, waarna ze met vie

r anderen de achtervolgende groep vormde op de 2 koplopers. Bij het fietsen kwam er helaas niet veel organisatie in de groep, waardoor de twee koplopers niet dichterbij kwamen. Na een mindere tweede wissel ging het lopen wel erg goed, waardoor Silke als 4de, Jelmer kon aantikken. Die rende snel de steile helling af naar het water en zwom goed, maar werd helaas toch ingehaald door drie erg snelle zwemmers. Als 7de stapte hij de fiets op, waarbij hij volle bak heeft gekoerst om bij de jongen voor hem te komen, maar dit net niet lukte. Desondanks zette hij een sterk fietsonderdeel neer. Met lopen werd Jelmer nog door één iemand ingehaald, waardoor hij als 8ste Joyce aantikte. Het veld lag ondertussen al behoorlijk uit elkaar, waardoor Joyce zowel bij het zwemmen, fietsen als lopen alles alleen moest doen. Dit deed ze goed: met fietsen wist ze wat dichterbij plek 6 en 7 te komen, en met lopen kon ze dit gat even groot houden. Zo werd Joost als 8ste aangetikt om het af te maken. Na het zwemmen leek het gat op de nummer 7 nog steeds ongeveer even groot en lastig te overbruggen, maar met een sterk fietsonderdeel w

ist Joost het toch te dichten en als 7de met een kleine voorsprong van de fiets te komen. Met een sterk looponderdeel kon hij dit mooi volhouden, waardoor TVAlmere als 7de van Europa finishte! We zijn erg tevreden met deze teamprestatie en ook met onze individuele races! Nadat we waren bijgekomen van de wedstrijd en onze spullen hadden opgehaald uit de wisselzone gingen we terug naar het appartement, met op de terugweg een stop voor een lekker ijsje. Toen we hadden gedoucht en onze fiets in onze fietskoffer hadden gedaan, was het tijd om de dag gezellig af te sluiten met een erg lekkere burger in een restaurant (uitgezocht door Jelmer). Op de terugweg wilden we nog een toetje halen, maar helaas bleek de winkel al dicht. Daarop besloten Romy, Joost en Silke maar om in het appartement een lekker dessert te maken voor iedereen, wat zeker in de smaak viel.

Dag 5 (zondag)
Na een beetje uitslapen na de wedstrijddag, begonnen we onze laatste ochtend zoals gebruikelijk met ontbijt in de tuin van het appartement. Het ontbijt bestond uit alle restjes die de koelkast nog bevatte, en natuurlijk weer de lekkere verse broodjes van de bakker. Toen we daarmee klaar waren, moesten we helaas beginnen met het inpakken van onze koffers, en het opruimen en schoonmaken van het appartement. Gelukkig hadden we het behoorlijk netjes gehouden, waardoor deze klusjes redelijk snel voltooid waren.

Een korte inspectie van de eigenaresse volgde, en nadat we haar heel erg bedankt hadden voor al haar hulp en gastvrijheid, werden we exact om de afgesproken tijd opgepikt door de transfer van de organisatie. Het busje vervoerde ons en onze fietskoffers weer zo snel als mogelijk is in het drukke Lissabon naar het vliegveld.

Op het vliegveld ging het inchecken van zowel de gewone koffer als de fietskoffer lekker snel, en ook De Douane waren we vlot doorheen. Bij het inchecken hadden we geluk: de lege stoelen waar wij ingedeeld werden, waren precies zes stoelen naast elkaar in het priority plus gedeelte. Zo vlogen we onverwachts extra luxe terug naar Nederland.

In Nederland was het wachten op de bagage gelukkig maar kort, waarna we door onze families onthaald werden en onze reis naar Lissabon en deelname aan het EK Mixed Team Relay er helaas al weer opzat.

Dit was de laatste wedstrijd van het seizoen, tijd voor rust!