Quarteira – Portugal door Romy Spoelder

In Nieuws, RTC Almere

Romy Spoelder mocht haar triathlonseizoen starten in Quarteira – Portugal. Hieronder schrijft ze over haar voorbereiding en haar wedstrijd. Helaas ging deze niet zoals ze gehoopt had…

Op donderdag 22 maart was het eindelijk zover. In de loop van de avond zouden we naar Portugal vliegen. De start van mijn seizoen! Toen iedereen op het vliegveld was aangekomen hebben we gezamenlijk ingecheckt en kwamen we erachter dat het vliegtuig 1,5 uur vertraging had. We moesten dus nog even geduld hebben.

Midden in de nacht kwamen wij aan bij het hotel. Nadat we gezamenlijk hadden ingecheckt konden we lekker gaan slapen.

Vrijdagochtend was het tijd om de zee in te duiken samen met de Nederlandse, en een aantal Belgische atleten. We hebben wat starts geoefend en aansluitend nog een stukje gezwommen. Na de frisse duik in zee heb ik lekker warm gedoucht. Brrr wat was het koud. Daarna hadden we even de tijd om wat voor ons zelf te doen. In de middag stond de verkenning van het fietsparcours gepland. Samen met alle andere atleten die zaterdag, tijdens de elite race en zondag bij de junioren zouden starten, hebben we twee rondjes van het parcours gereden. Van te voren hadden wij al gehoord dat er een gevaarlijke bocht in het parcours zat. Goed opletten dus. Na het fietsen was er weer even gelegenheid om zelf iets te doen en ’s avonds hebben wij met z’n allen gegeten.

Zaterdag, de dag voor de wedstrijd, had iedereen zijn of haar eigen voorbereiding. Na het ontbijt ben ik samen met Joyce Caro (ook uit Almere) het hardloop rondje gaan lopen om even de benen los te maken. Na de lunch zijn we met een klein groepje nog een rondje gaan fietsen. Daarna was het tijd voor de elite dames en heren om van start te gaan. Bij beide wedstrijden zijn wij gaan kijken.Wat blijft het gaaf om dat te zien en wat gaat het hard!

Na het kijken bij de elite was het voor ons tijd om naar de briefing te gaan. Alle informatie voor de wedstrijd kregen we hier te horen en de laatste spullen,die we voor morgen nodig hadden, werden uitgedeeld. Ook werd er tijdens de briefing verteld dat de klim uit het parcours gehaald zou worden als het bij onze race zou regenen. Helaas was de voorspelling dat het zou gaan regenen en werd de klim er bij ons dus uitgehaald. Hierdoor werd het een rondje extra fietsen zonder de klim.

Zondag was het zover, mijn eerste wedstrijd van 2018. Na de line up ging om 08:45 het startschot voor de dames. Over de wedstrijd zelf heb ik niet veel te zeggen. Bij de start ging het al fout. Niks voelde hoe het moest voelen en het ging gewoon niet zoals gehoopt. Simpel, het was niet mijn dag en niet mijn wedstrijd. Heel jammer, maar ook dit hoort er af en toe bij. Het was een hele mooi reis en een nieuwe ervaring, waar ik veel van kan leren voor de volgende wedstrijden. De start van seizoen 2018 is geweest, nu ga ik verder opbouwen naar de mooie dingen die nog komen gaan.